Pas på – Er du en nærigpind kan det skade din forretning


lille grisMåske er jeg ikke den rette til at give det her råd, for jeg lever jo af at hjælpe andre med tekniske udfordringer, og dermed kunne det lyde som om jeg bare vil tjene nogen flere penge.

MEN det er altså rigtigt. Hvis du er en patologisk nærigpind, så kan det virkelig skade din forretnings fremtidsudsigter.

Jeg var til et netværksmøde med nogle ret succesrige forretningskvinder, Maibritt Lund, Camilla Rysgaard, Karin Høegh med flere, og de har alle gjort det, at de har investeret nogen penge i at få den nødvendige hjælp til at komme videre.

 

Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at bringe en forretning (din forretning) hurtigt frem til et punkt hvor den er bæredygtig, hvis du insisterer på:

  1. Kun at bede om hjælp fra venner og bekendte
  2. Kun at bede om hjælp fra folk der vil gøre det gratis
  3. Kun at bruge programmer og services der er fuldkommen gratis

Det er faktisk sådan at ALLE mennesker gerne vil tjene penge – ihvertfald alle dem jeg har med at gøre til daglig (der er lige et par tibetanske munke jeg kender som er ret ligeglade, men du forstår hvad jeg mener)

De fleste mennesker vil faktisk også gerne hjælpe. Og verden er så indrettet sådan i dag, at vi kan betale andre mennesker for at hjælpe os. De bliver glade og VI bliver glade fordi vi får den rigtige hjælp af et professionelt menneske.

Prøv at tænke på at de penge du giver ud til at få lavet f.eks en hjemmeside eller et logo, er en investering i din forretning. Det er ikke en dum udgift såsom en parkeringsbøde eller sådan noget. Det er et redskab der kan give dig endnu mere indtægt.

Så i stedet for at sige “åh men det koster jo nok penge….” så sig “ja det koster penge, men jeg får en kvalitetsservice, der kan hjælpe mig til at tjene endnu flere penge.”

Jeg siger selvfølgelig ikke at du bare skal poste penge ud til højre og venstre uden at tænke dig om. Du SKAL tænke dig om. Men jeg snakker om mentaliteten bag.

Det sker desværre tit at folk henvender sig til mig og siger noget i retning af : Ja jeg har godt nok ikke rigtig nogen penge, men jeg har det her problem, kan du hjælpe?  Som regel kan jeg hjælpe lidt for ingenting, men de får heller ikke ret meget ud af det.

Det er ikke en god indgangsvinkel til et ønske om hjælp at sige, at man ikke har lyst til at betale for ydelsen, så lad være med det.

Du synes nok heller ikke det er så fedt hvis folk beder om en gratis ydelse. Det er ligesom en dum konflikt der starter inden i én. På den ene side ønsker jeg at hjælpe, men ligningen går ikke op, for hvis folk ikke vil betale, så går jeg jo konkurs, så har jeg intet firma. Og det fungerer på samme måde for dig.

Mit råd er at du vænner dig til at betale for den hjælp du ønsker – det fede er at så kan du komme igen og igen og igen når du har brug for hjælp. Det kan du ikke hvis du nasser.

Jo det kan lade sig gøre at skabe en forretning på et lille budget, men jeg hører bare ikke andet en sørgelige historier om folk der har fået lavet en hjemmeside eller andet hos en onkel eller naboen, og det spiller ikke og deres forretning er faktisk gået helt i stå.

Havde de gjort det rigtig fra starten og handlet som et professionelt firma og købt en ordentlig service, så var det ikke gået så galt.

Tag et godt tag i dit budget og find de penge du skal bruge for at give dig selv et skub – det koster penge at tjene penge, men så går ligningen også op.