Har du nogensinde sagt “jeg arbejder bedst under pres”.
Har du nogensinde sagt det som undskyldning for, at du har udskudt et vigtigt projekt så længe at det næsten var pinligt. Måske er det faktisk allerede pinligt.
Jeg talte forleden med min søde og dygtige veninde, som er igang med at udvikle sin forretning. Hun er også småbørnsmor og gift med en mand der tager arbejdet med hjem. Kort sagt hun er udfordret på tid. Hun har lagt store planer for fremtiden, og lavet mindre “to do” lister og har sat en tidsplan op for det hun gerne vil tjene. Og det falder konstant fra hinanden.Kender du det?
Livet er det som sker, mens man er igang med at planlægge noget andet.
Vi kender det alle sammen. Barnet bliver syg – igen. Bilen bryder sammen. Teenageren skal hentes i jylland. Du får stress. Din mand får stress. Din hund skal opereres. Og så er der alle de helt almindelige ting vi skal hver dag.
Er der noget at sige til at det er lidt svært at få lavet noget udvikling i sin forretning.
Jeg kan lige så godt være ærlig. Min egen situation for tiden gør, at jeg har været nødt til at prioritere mit helbred og min familie en hel del mere end min langsigtede forretningsudvikling. Og det samme gør min veninde.
Nogen gange er livet simpelthen så meget “in your face” at man næsten skal snyde sig til at arbejde på sin forretning.
Og så kommer vi til det med deadlines – de djævelske deadlines.
Jeg kender det selv og mange af mine kunder har sagt det samme: “ Jeg skal have en deadline, ellers får jeg det ikke gjort”
Sådan troede jeg også at jeg havde det, indtil jeg fandt ud af at det med deadlines det kunne jeg bare glemme alt om, for tidsplanen skrider simpelthen altid alligevel.
Så jeg har droppet deadlines (for mig selv) og min veninde kom til samme konklusion. Deadlines er faktisk bare en usynlig pisk vi tror at vi er nødt til at have hængende over hovedet for at gjort det som skal gøres.
Jeg har fundet ud af, at det ikke passer. Det der virker er motivationen og visheden om at målet er klart. At der er lagt en detaljeret plan for hvor vi skal hen og hvordan. Hvornår er mindre vigtigt.
Det vigtige er at jeg, og at du, hver dag gør så meget du kan nå, for at komme tættere på målet. Det kan godt være, det du kun har 15 minutter til at skrive et blogindlæg, en statusopdatering, en to do liste, en mail til en mulig samarbejdspartner, eller en liste med stikord til et foredrag. Brug dem – man kan nå meget på 15 min eller 30 min og helt vildt meget på 1 time.
Hvis du hver dag forsøger at bringe dig selv lidt nærmere målet, så vil du også komme derhen til sidst. En deadline skaber stress som ikke er nødvendig, hvis du er motiveret nok til at nå derhen hvor du gerne vil være.
Så en detaljeret to do liste er meget mere værd end en optimistisk deadline som kun er opfundet til at få dig til at arbejde hurtigere.
Jeg bruger nogen gange et værktøj der hedder trello.com til at lave projekter med to do lister. Men ellers bruger jeg bare et stort ark papir.
Det kan også være en hjælp at bruge et mindmap. Du kan enten tegne det på papir eller bruge et gratis online værktøj der hedder wisemapping.com Det bruger jeg tit til at få alle de små dele til at stå klart og visuelt, så jeg får alt med.
Rigtig god kamp derude – jeg synes sgu vi er seje. Vi ses i mål.