Er du en mærkevare eller en hyldevare?
Lad mig fortælle dig en historie fra en anden del af mit liv.
Når jeg ikke dimser med hjemmesider, så passer jeg mine 7-8 bistader og laver marmelade sirup og honning, som jeg sælger på markeder. Det er så dejligt med afveksling, og at komme ud i naturen.
Forfærdeligt dårligt råd
Da jeg i sin tid startede på “bi-skolen” (ja, man kan faktisk gå til bi) så lærte de os, at et stort glas honning på 450 gram skulle koste 35 kr. eller måske 30 kr. – og at det var bedst hvis vi brugte de standard etiketter som biavlerforeningen laver.
I bund og grund:
- Ret ind
- se ud som de andre
- gør præcis som de andre.
Godt og trygt.
Og fuldstændigt dræbende for en forretning!
Det strider imod alt hvad der virker i god markedsføring. Og jeg tænkte, at det skulle blive løgn.
Derfor gør jeg alt for at skille mig ud.
Jeg har nogen andre glas størrelser (mindre), jeg har specialdesignede etiketter og jeg fortæller min historie og beskriver honningens forskellige fine smagsindtryk på glasset, og
Jeg tager dobbelt så meget for min honning end de fleste andre biavlere.
Men kan jeg så sælge noget? Ja det kan jeg da!
Jeg fokuserer nemlig på den type af kunder, der køber med øjnene. Jeg sælger til dem som godt kan lide, at noget der er smukt og anderledes. Jeg sælger til dem som gerne vil have kvalitet og en oplevelse når de køber noget.
Hvem sælger du til?
De andre biavlere tror at kunderne kun tænker på prisen – og de er desværre – ligesom mange behandlere og terapeuter jeg kender, bange for at skille sig ud og dermed kunne tage en pris de faktisk kan leve af.
Så sent som i sidste uge hjalp jeg en biavlerkollega (en 60 årig dame) og vi kom til at snakke priser. Hun tager – gæt selv – 35 kr. for et stort glas. Hendes bi-mentor har sagt at hun skal tage 40 kr, men DET var alligevel for galt.
Så måtte jeg jo fortælle hende hvad jeg mente…
Og jeg spurgte hende, om hun kunne huske hvad de tog for honningen for 25 år siden, dengang hun startede.
25 kr. – var svaret.
Hmmm sagde jeg, og hvad skal den så koste i dag?
60 kr?
Præcis.
Den almindelige prisudvikling er ikke fulgt med, fordi en lille gruppe mennesker er bange for at tage en pris de kan leve af og som de fortjener for deres arbejde.
De værdsætter ikke det de gør nok. Og de tør ikke skille sig ud.
Bier er super nyttige for naturen og honning er fantastisk, når den bliver behandlet nænsomt hos en håndværker biavler – den skal bare koste meget mere end en gennemforarbejdet blandingsvare fra netto.
Du gør også en masse godt for andre menneskers helbred og velbefindende – og hvis du skal fortsætte med det, og kunne leve af det, så er du også nødt til at tage en pris der er rimelig, dækker dine udgifter og står mål med din indsats.
Når jeg står på marked og sælger mine produkter så har jeg masser af selvtillid og overskud til at ryste beklagende på hovedet af de FÅ – jeg siger FÅ kunder, som ikke vil betale prisen for min kvalitetsvare – fordi de kan få honning billigere i den næste bod. Vi står gerne 3-4 honningsælgere på det samme marked.
Men jeg kan bare sælge til nogen andre. Jeg er glad og tilfreds med den pris jeg tager, og jeg behøver ikke lave ret store portioner af mine produkter fordi jeg tjener mere på den. Jeg kan lave kvalitet istedet for kvantitet – og det er så meget mere tilfredsstillende.
Sidder du fast i en gammel prisstruktur indenfor dit behandlerområde og
underbyder du dine konkollegaer fordi du tror, at du på den måde får flere kunder og en bedre forretning?
Så tager du fejl.
Mit råd er:
- At du finder dine fineste kvaliteter frem og gør dem krystalklare for dine kunder – på og med din hjemmeside.
- At du tager dig selv og din forretning alvorligt, og lærer at stå frem om forlange en rimelig pris.
- At når du skriver om og siger ting i din forretning, så fokuserer du på kundens fordele og behov.
Så skal du se, at du vil få masser af kvalitetsbevidste kunder, der vælger dig, fordi du tør gøre tingene på din egen måde. Og du bliver meget gladere af det.