Spirende frø og din forretning
I denne video har jeg taget dig med ud i mit drivhus, så vi lige kan kigge lidt på mine planter. Frø der spirer er sådan et godt billede på det der sker i en virksomhed. Du sår nogle frø (din markedsføring og dine samtaler med mennesker) og lige pludselig er der noget der begynder at gro.
Noget går godt, noget går galt
Når jeg sår i min køkkenhave, så prøver jeg gerne mange forskellige frø af. Jeg har ikke haft køkkenhave så længe, og der er mange sorter jeg ikke har prøvet endnu. Afhængig af vejret og mit held, så er der nogen ting der giver rigtig meget mad, og nogen ting som bliver ædt op af bladlus.
Jeg ville rigtig gerne passe godt på mine kålplanter sidste år. Derfor fik jeg min mand til at bygge nogle kasser med net på, så sommerfuglene ikke kunne lægge æg på dem.
Larverne kan nemlig gøre “kål” på sådan en kålplante i en vældig fart. Hvad skete der? Der gik bladlus i. Der var ikke meget kål til mig, men jeg prøver igen i år, og ser om jeg kan finde en økologisk metode til at bekæmpe bladlus, hvis de kommer igen.
Vælg de sikre metoder – og eksperimenter lidt ved siden af
Det er det samme når du skal markedsføre din forretning. Nogen af de ting du gør vil ikke rigtig virke, og nogen ting vil give et flot resultat. Her kan det være en god ide at lære lidt om hvad andre har prøvet, for at undgå at spilde tid og penge.
Der er dog altid nogen ting som er ret sikre. Porrer for eksempel. Det er jordens nemmeste grøntsag. Og buskbønner – hold da op en masse mad der kommer ud af dem. Så dem har jeg altid.
Når det gælder din markedsføring så gælder det også om at finde de sikre grøntsager der kan mætte familien, og så kan du også eksperimentere med de lidt mere eksotiske og se om de giver noget.
Se videoen