Skriv, tryk send og sælg med email markedsføring - Praktisk Praksis

Skriv  – Tryk send – og sælg

 

Det kan måske lyde meget simpelt, men det er faktisk det, mine kunder oplever, når de har opbygget en emailliste og sender mails ud til de folk, der står på den.

Emails sælger masser af services og varer hver evig eneste dag, men det er naturligvis kun, hvis man ved, hvad der virker – og hvis man rent faktisk har nogen på sit nyhedsbrev.

Jeg har selv gjort det så længe, at det, der skete forleden, var en sjov påmindelse om, hvor godt det virker.

Jeg havde skrevet en email om et kursus, der var til halv pris og sendt en email ud, men der kom ikke rigtigt nogen salg.

Min første reaktion var ikke: De vil nok bare ikke købe det, det er for dyrt, eller der er noget galt med teksten i mailen.


Min første reaktion var: Hvad??? Er mailen overhovedet blevet sendt ud?

Så gik jeg ind og tjekkede mit mailsystem og fandt ud af, at mailen ved en fejl kun var sendt til en lille del af listen. Da jeg rettede fejlen, begyndte salgene at rulle ind.

 

Test dig selv – hvad er din største udfordring med at markedsføre dig online?

 

De 3 vigtigste ting du skal vide om email nyhedsbreve er:

 

1 – Tænk emailnyhedsbrev ind i alt hvad du gør online for at markedsføre dig

2 – Forstå at et nyhedsbrev ikke handler om nyheder

3 – Lær at sælge med historier og følelser

 

Lad os gennemgå tingene én ad gangen

 

Tænk emailnyhedsbrev ind i alt hvad du gør online for at markedsføre dig

 

Online medier ændrer sig hele tiden, men email har været en fast bestanddel af alle menneskers hverdag i masser af år, og der er ikke noget, der tyder på, at det går af mode foreløbig.

Folk tjekker deres mail mange gange i døgnet, så hvis du kan sende dem en email engang imellem, så har du deres opmærksomhed.

Gode måder at få folk ind på nyhedsbrevet er f.eks.:

Skriv en artikel eller blog på din hjemmeside, del den på Facebook og bed folk skrive sig på nyhedsbrevet, hvis de vil have besked, når du holder et event eller laver noget specielt om dit emne.

Eller du kan give dem en rabatkode, når de besøger din hjemmeside.

Eller du kan lave en lille guide eller speciel ting, når de melder sig på.

Selvom mange synes, de får for mange emails, så læser de alligevel dem, som de gerne vil modtage, og når du skriver mails, skal du selvfølgelig give noget værdi.

Min egen metode er at give folk en hel masse nyttig viden, og det kan du også gøre.

 

Forstå at et nyhedsbrev ikke handler om nyheder

 

Mange afholder sig fra at starte et nyhedsbrev, fordi de på forhånd ikke orker at finde på noget nyt at skrive hele tiden.

Og det er en kæmpe misforståelse, som er brandærgerlig.

Misforståelsen opstår naturligvis, fordi vi bruger udtrykket nyhed i ordet nyhedsbrev.

Men det handler altså langt mindre om nyheder end om at servere noget spændende indhold og nogle relevante varer og services for dine læsere.

Du kan skrive om mange forskellige ting i dine nyhedsbreve – f.eks.:

  • En rigtig god oplevelse en kunde har haft (se mere om dette i næste punkt)
  • Løsningen på et problem dine kunder tit har.
  • Tidsbegrænsede tilbud og specialtilbud.
  • Artikler om det emne du arbejder med, og som giver nyttig information til læseren.
  • Spændende oplevelser du har haft i forbindelse med dit arbejde.
  • Uddybende forklaringer i forhold til den service du yder.
  • Forklaringer på typiske misforståelser og fejltagelser som tit opstår i forbindelse med dit emne.

Der er som sagt masser at skrive om. Og fordi det ikke er “Nyt” alt sammen, så kan man spare sig selv en masse tid ved at lave en automatisk emailserie, som folk kan få, når de skriver sig op.

Det er bare så lækkert at vide, at ens læsere altid bliver modtaget godt, når de skriver sig op til nyhedsbrevet.

 

Det fortæller jeg i detaljer om i email-markedsføringskurset.

I kurset viser jeg dig blandt andet, hvordan du gratis kan komme i gang med email-markedsføringssystemet Mailchimp.

 

Lær at sælge med historier og følelser

 

Det er sådan, at emails, der bare indeholder salgsbudskaber, ikke sælger ret godt. Noget, der til gengæld virker rigtig godt, er at bruge historier og følelser.

Vi mennesker er bygget sådan, at når vi får noget forklaret som en historie og kan mærke nogen følelser samtidig, så lytter og læser vi mere opmærksomt.

Derfor virker en kundes ægte historie meget stærkt som billede for, hvorfor du er den rigtige til at hjælpe.

Så har du allerede haft nogle kunder, kan du malende beskrive deres situation, før, under og efter et forløb hos dig. Du kan selvfølgelig sløre personens navn, men beskriv i detaljer hvad problemet var, og hvordan du kunne hjælpe.

Du kan naturligvis også bruge dine egne historier. Det gør jeg hele tiden selv. 

Og det virker rigtig godt, for det skaber en relation mellem kunden og dig, og gode relationer er det, som gør kunderne trygge og får lyst til at handle med dig.

 

Test dig selv – hvad er din største udfordring med at markedsføre dig online?

 

Får du nyhedsbrevet?

Følg med og få de nyeste og mest effektive tips til din online markedsføring