Når vi arbejder med Facebook, så er det altid vigtigt at huske, at det er et meget visuelt medie. Det er et medie, hvor folk lynhurtigt stryger ned over indlæggene for at se, hvad der sker længere nede.
Derfor er det første, du skal fokusere på, når du gerne vil have folk til at læse dit opslag og evt. klikke på dit link, at fange deres opmærksomhed.
#1 Tip til dig
Billeder der fanger øjet
Brug f.eks:
Billeder med ansigter, der kigger ud på folk.
Billeder, hvor der foregår noget aktivt imellem mennesker eller dyr. Billeder med meget symbolik. Billeder, der vækker følelser – spænding, nysgerrighed, ømhed osv. Billeder af dig selv med et specielt ansigtsudtryk. Billeder med usædvanligt udseende mennesker.
Vær ikke bange for at bruge billeder, som ikke nødvendigvis illustrerer dit produkt eller din service.
Det vigtigste er, at folk stopper op i deres browsing ned over nyhedsstrømmen og giver sig tid til at se, hvad teksten handler om.
Det er også meget vigtigt, at det er følelsen, der bliver illustreret. Altså at folk får en eller anden følelsesmæssig reaktion, når de ser billedet.
Derfor skal du heller ikke knalde dit logo ind på alt, hvad du poster på Facebook. Det er faktisk ikke det, som virker.
#2 Tip til dig:
Lav en billedbank.
Gå ind og find en masse billeder og put i en mappe på din computer. Der er en liste til gratis billeddatabaser her.
Prop alt muligt i din billedbank og gå efter billeder, der følger de principper, jeg beskriver ovenfor.
Her er nogle eksempler på billeder som er godt blikfang.